کد مطلب:43172
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:21
تفسير فرازهاي بيست و هشتم تا بيست و نهم خطبه صد و پنجاه و يكم نهجالبلاغه كه به عاقبت فتنهانگيزان (طلحه و زبير) اشاره دارد چيست؟
«وَ عَنْ قَلِيلٍ يَتَبَرَّأٌ التّابِعُ مِنَ الْمَتْبُوعِ، وَ الْقائِدُ مِنَ الْمَقْودِ، فَيَتَزايَلُونَ بِالْبَغْضاءِ وَ يَتَلَاعَنُونَ عِنْدَ الْلِّقاءِ» [و در اندك زمان پيرو از پيشرو خود برائت جويد و فرمانبر از فرماندهش. آنان با عداوت و كينهتوزي از يكديگر جدا ميشوند، و همديگر را با لعنت ديدار ميكنند.]
در جملاتي از خطبة 148 دربارة طلحه و زبير و پيروان آنان چنين فرمودهاند: «وَاللهِ لِئِنْ أَصابُوا الَّذِي يُرِيدُونَ لَيَنْتَزِعَنَّ هذا نَفْسَ هذا...» [سوگند به خدا اگر طلحه و زبير و پيروان آنان، آنچه را كه ميخواهند به دست بياورند، قطعاً هريكي از آنان جان ديگري را خواهد گرفت (از پاي خواهد درآورد)] اينست قانون طبيعي و پايدار لوياتانها (جانورهاي بزرگ) جوامع بشري كه اگر همة مردم را با همة امكانات و محصولات فكري و عضلاني آنها بخورند، باز همانند چاههاي بينهايت عميق دوزخ سير نشده فرياد «هَلْ مَنْ مَزِيدٍ» [آيا باز بر آنچه كه دارم ميتواند افزوده شود] سرميدهند. آري، همين است قانون اين درندگان: همين كه از كوبيدن و دريدن و بستن ديگران فارغ شدند، سراغ خودشان را ميگيرند. يكي از شعراي عرب جاهلي اين قانون را چنين بازگو كرده است كه «اگر براي كشتن كسي را يا قبيلهاي را پيدا نكنيم، به كشتار خودمان ميپردازيم.»
وَ أَحْياناً عَلي بَكْرٍ أَخِيْنا
إِذا مالَمْ نَجِدْ بَشَراً سِواهُمْ
[و گاه و بيگاه به مردم قبيلة خود (بكر) حمله ميبريم و كشتار به راه مياندازيم اگر بشري غير از آنها براي كشتن پيدا نكنيم.]
منشأ اين قانون عبارتست از خاصيت خودطبيعي حيواني كه تا بلعيدن همة موجودات براي تورم، ظرفيت دارد و اگر با يك يا چند انسان ديگر دست اتّحاد به هم بدهد، فقط براي اينست كه بر قدرت و امكان خود بيفزايد و بر مقصود خود نائل گردد و همين كه بر مقصود خود دست يافت، حتي نزديكترين متحدين خود را هم به خاك و خون خواهد كشيد.
ترجمه و تفسير نهجالبلاغه ج 24
آية الله محمدتقي جعفري
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.